Wat als het manuscript klaar is?

Je boek uitgeven met BigBusinessPublishers

Leuk! Je hebt gekozen om met BigBusinessPublishers je boek op de markt te brengen.

Wat kun je verwachten? Eerst gaan we je boek afmaken. Daarvoor geldt een belangrijke wet: het kost altijd meer tijd en energie dan je nog overhebt. Het schrijven van je boek was slechts een deel van de bevalling, je bent nog niet klaar.

Wat gaan we doen?

  1. Tijdens een brainstormsessie gaan we met de ontwerper bespreken hoe je boek eruit moet zien. Daarna krijg je een definitieve offerte voor de vormgeving, want nu weten we hoe ingewikkeld je boek vormgeeftechnisch wordt. Als die offerte akkoord is, dan maken de ontwerpers een grafisch ontwerp voor het omslag en het binnenwerk van je boek. Meestel krijg je meerdere voorstellen.
  2. Zorg dat je manuscript klaar is voordat de ontwerper aan de slag gaat, zodat alle elementen die je in je manuscript hebt – zoals subkoppen, kadertjes, oefeningen – ook in het ontwerp worden meegenomen. Je kunt daarna nog tekstuele aanpassingen doen, maar het is niet wenselijk als de structuur en de opbouw van je boek nog wijzigt.
  3. Download hier de aanleverinstructies voor het aanleveren van je manuscript aan de vormgevers. Het scheelt veel misverstanden en gedoe als je je aan die instructies houdt.
  4. Zorg ook dat de tekst echt klaar is en foutloos. Corrigeren als je tekst eenmaal is opgemaakt kost veel tijd en dus geld.
  5. Het is belangrijk dat de ontwerper snapt waar hoofdstukken beginnen, wat hoofdkoppen en subkoppen en dergelijke zijn en waar de eventuele illustraties moeten worden geplaatst. Ontwerpers werken niet in Word, maar meestal in Indesign. Lettertypes en lettergroottes die je aangeeft in Word komen niet over bij de vormgevers. De paginannummering van je boek gaat heel anders worden, steek dus geen energie in de nummering in de inhoudsopgave van je manuscript.
  6. Na enige tijd krijgen we de proeven van de opmaak. Dat zijn twee pdf’s, één voor het omslag en één voor het binnenwerk. Nu moeten we de proeven corrigeren. Let op: dit is veel werk, het valt vaak tegen. Het is verstandig om het hele boek opnieuw te lezen en te letten op taal- en tikfouten die zijn blijven staan, afbrekingen die verkeerd uitpakken en of alle illustraties op de goede plek staan.
  7. Het is niet de bedoeling om in deze fase delen van je boek te herschrijven. Dat had in de redactiefase moeten gebeuren. Als je ingrijpende wijzigingen wil in de tekst, dan loop je het risico dat de ontwerper extra kosten moet berekenen omdat je boek deels opnieuw moet worden opgemaakt.
  8. Het is belangrijk dat de correcties die je doorgeeft begrijpelijk zijn voor de vormgever. Daar gaat soms veel mis. Houd je daarom aan deze instructies voor het corrigeren van de proeven.
  9. De ontwerper verwerkt de wijzigingen. Hierna volgt nog een proef en eventueel wat laatste kleine aanpassingen.
  10. Wanneer de proeven akkoord zijn, stuurt de ontwerper het drukbestand naar de drukker.
  11. Je moet nu beslissen hoeveel boeken je wilt drukken en hoeveel je er zelf op voorraad wilt hebben. De rest slaan we op bij Centraal Boekhuis. Bekijk hier onze video over Centraal Boekhuis.

Je kunt op elk moment boeken uit je voorraad bij Centraal Boekhuis naar jou laten sturen. Dat moet de uitgever regelen. Je ontvangt je boeken twee werkdagen nadat wij het in gang hebben gezet. CB rekent er deze tarieven voor.

Heb je je eigen vormgever?

Het is prima als je zelf een vormgever inschakelt. Ga wel na of die ervaring heeft met het maken van boeken. Dat is echt iets anders dan het ontwerp van een logo of website.

We hebben goede én minder goede ervaringen met auteurs die een eigen vormgever inschakelen. Regelmatig gaat het niet goed met de bladspiegel en staat de tekst bijvoorbeeld te veel in de rug van het boek. Hier vind je een adviestool voor de witmarges. Vul de formaten van het boek in, de excel rekent de marges uit.

Dit zijn de aanleverinstructies voor Printing on Demand.

Drukwerk

Drukwerk besteden we uit aan drukkers in Oost-Europa. We gebruiken altijd papier met het Eco-label. Dat garandeert dat niet alleen het hout duurzaam geproduceerd is maar ook het papier zelf.

Uiteraard bespreken we de vele mogelijkheden met je.

E-books

Wil je een ebook? Veel auteurs kiezen ervoor om eerst een flinke hoeveelheid gedrukte papieren te verkopen voordat ze een ebook lanceren. Onze partner Twin Media kan een ebook voor je maken. Hier vind je meer informatie over een ebook. BigBusinessPublishers brengt het vervolgens op de markt.

Hoe komt je boek in de stenen boekwinkels? Lees dit blog.

Top