Hoe komt je boek in de boekwinkel?

Menig auteur droomt ervan om met zijn boek in de winkel te liggen, en liefst tussen andere ontzettend interessante boeken van superinspirerende auteurs. Hoe krijg je dat voor elkaar?

De snelste manier is om naar de boekhandel te fietsen, je boek er neer te leggen, een selfie te maken en al je facebookvrienden vertellen: kijk mij met mijn boek! Ik ken een aantal auteurs die dat hebben gedaan.

Maar waarschijnlijk wil je liever dat je boek van harte welkom is in de winkel, en in heel veel winkels. Wat je daar ten eerste voor moet regelen, is dat je boek bij Centraal Boekhuis (CB) ligt. Want daar kunnen boekhandels en bibliotheken het vinden en bestellen. Winkels hebben liever niet dat boeken via allerlei andere adressen ingekocht moeten worden.

Elke uitgever is aangesloten bij CB en zal je boek daar opslaan. Om vervolgens je boek in de boekwinkel te krijgen moet je boek allereerst verkooppotentie hebben. Boekwinkels hebben weinig schapruimte, dus wat er ligt moet wél verkopen. Bovendien kunnen boekwinkels zich weinig risico’s permitteren, velen zijn de laatste jaren failliet gegaan. Daarom kopen ze het liefst veelbelovende boeken in. Dat maakt dat je als iets minder kans maakt om in de winkel te komen. Maar het kan wel.

Hoe kom je in de winkels? Door de inkopers en winkeliers op je boek te attenderen en te vragen of ze het willen inkopen. Veel boekhandels zijn onderdeel van een keten, zoals Libris, Blz, Bruna en Ako. Zij kopen centraal in, met veel of weinig keuzemogelijkheden voor de individuele winkelier. Voor kleine uitgevers (zoals self-publishers) zijn de inkopers lastig te bereiken. Ze kunnen niet iedereen op de koffie krijgen. Wel ontvangen ze regelmatig vertegenwoordigers van de grotere uitgeverijen, die hun nieuwe boeken aanprijzen.

Voor kleinere uitgevers zijn er speciale agenten, zoals Ef & Ef Media, waar ik bijvoorbeeld regelmatig mee werk. Zij hebben meerdere uitgevers als klant, en doen hetzelfde werk als de vertegenwoordigers van de grote uitgevers. Ze reizen langs de inkopers om hun boeken aan te prijzen, ze sturen een paar keer per jaar flyers en folders van hun klanten naar alle boekwinkeliers en ze staan op de verschillende beurzen waar inkopers, winkeliers en uitgevers elkaar een paar keer per jaar ontmoeten.

Het inschakelen van zo’n agent kost je zo’n 1500 tot 2200 euro per titel. Dat is meestal veel geld voor een self-publisher. Je kunt je afvragen of het de moeite waard is. De agent zal je daar ook in kunnen adviseren.

Natuurlijk is het leuk als jouw boek bij de betere boekwinkel ligt. Veel auteurs weten de lokale boekwinkelier ervan te overtuigen om hun boek in te kopen of in consignatie te nemen. Het is wel de vraag of je zo je doelgroep voldoende bereikt. Bol.com is de best verkopende boekhandelaar van Nederland. Hun marktaandeel is niet bekend, maar via BigBusinessPublishers gaat 80 procent van de boeken via Bol naar de lezers. Misschien gaat Amazon daar binnenkort verandering in brengen.

Als je boek bij Bol in de etalage staat en je bent een beetje handig met social media, dan bereik je veel meer potentieel geïnteresseerden dan op een stapeltje in één van de 2000 offline boekwinkels. Voor een managementboek zit je goed bij Managementboek.nl, en ook daar kom je bijna vanzelf terecht als je boek bij Centraal Boekhuis ligt.

Je kunt je sowieso afvragen of het voor jou wel zinvol is om je boek in de (offline) boekwinkel te hebben. Als de winkeliers de uitgever of de auteur niet kennen maar het boek wel interessant vinden, dan kopen ze vaak slechts één of twee exemplaren in. Verkoopt je boek vervolgens niet snel genoeg, dan blijft het daar bij.

Donald Suidman
Uitgever BigBusinessPublishers