Pers – Dossieropbouw en ontslag

Persbericht Dossieropbouw en ontslag, november 2016

Zie hier de evaluatie van de Wet Werk en Zekerheid

dossieropbouw-ontslag-praktijkgidsBoekomslag
Klik op de afbeelding voor hoge resolutie.

 

 

 

 

 

 

 

Portretten Margit Eijsenga. Klik op de foto’s voor een afbeelding in hoge resolutie.

MARGIT EIJSENGA2-lr

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MARGIT EIJSENGA1-lr

 

 

 

 

 

In de editie 2017-2018 leest u hoe rechters sinds de nieuwe Wet Werk en Zekerheid tegen ontslagzaken aankijken, en hoe u de beste aanpak realiseert.

 

Bij het verschijnen van de eerste druk in juli 2013 presenteerden we de uitslag van een enquête onder HR-managers en leidingevenden:

Aarzelende manager oorzaak van hoge ontslagvergoedingen

Veel managers zitten met hun handen in het haar als een medewerker disfunctioneert. Ze durven vaak niet duidelijk hun kritiek te uiten, en zijn onvoldoende doordrongen van de noodzaak van een goede dossieropbouw. Het gevolg daarvan is dat als het aankomt op ontslag, de werkgever niet sterk staat bij de rechter. Dit kost bedrijven handenvol geld.

Dat blijkt uit een enquête en enkele interviews onder HR-managers, leidinggevenden en directies. 40 Procent van de HR-managers is ontevreden over de kwaliteit van de personeelsdossiers. Vooral bij ontslagzaken komt naar voren dat er onvoldoende aan dossieropbouw is gedaan, of dat er slecht is leidinggegeven. Of een combinatie van beide.

Alle ondervraagde HR-managers vinden het belangrijk dat personeelsdossiers goed worden bijgehouden. Vooral om medewerkers goed te kunnen begeleiden in hun loopbaan, maar zeker ook om sterk te staan bij een eventueel ontslag. Minder dan de helft van de ondervraagden zegt dat het bedrijf richtlijnen heeft voor de opbouw van personeelsdossiers. Slechts in een enkel geval heeft het management een training gevolgd.

Leidinggevenden zijn zich onvoldoende bewust van het belang van goede dossiers, klagen de HR-managers. Er zijn geen goede afspraken over dossieropbouw, en er wordt te weinig tijd voor vrijgemaakt. Bovendien vinden leidinggevenden het lastig om duidelijke kritiek te uiten tegen hun ondergeschikten.

Bijna alle ondervraagden hebben een of meer ontslagzaken meegemaakt waarbij het dossier een belangrijke rol speelde. 65 Procent was in die gevallen ontevreden over het dossier. En een grote meerderheid van de HR-managers is onzeker over de kwaliteit ervan zodra de kantonrechter bij de zaak wordt betrokken.

De uitslag van de enquête bevestigt de ervaring van juristen. ‘Veel bedrijven beginnen te laat met dossieropbouw, meestal pas als ze afscheid van een medewerker willen nemen’, zegt arbeidsrechtjurist Margit Eijsenga. ‘Als ze het ontslag dan doorzetten riskeren ze een hoge ontslagvergoeding. Vaak blijkt als de zaak voor de rechter komt ook nog dat de leidinggevende zijn best niet heeft gedaan om de medewerker tot beter functioneren te brengen. Dan sta je als ondernemer niet sterk en loop je een grote kans dat je een hoge ontslagvergoeding moet betalen. Vooral voor mkb-bedrijven zijn die vergoedingen soms onoverkomelijk. ’

De enquête is gehouden door uitgeverij BigBusinessPublishers, ter gelegenheid van de uitgave van de praktijkwijzer ‘Dossieropbouw en ontslag’, geschreven door Margit Eijsenga. Dit boek biedt praktische hulp en houvast voor ondernemers, managers en HR-adviseurs.  Hoe bouw je consequent een dossier op? Wanneer is een dossier ‘ontslagrijp’? Hoe richt je je functioneringsgesprekken goed in? Hoe schrijf je een goede brief? Drie HR-adviseurs en een mediator vertellen in het boek wat er in de praktijk allemaal verkeerd gaat en wat daar aan te doen is.

Aan de enquête deden ruim 120 mensen mee. Daarvan is 64 procent HR-manager, 8 procent leidinggevende en 12 procent directeur/eigenaar. De helft van de deelnemers werkt bij organisaties van 250 of meer medewerkers.

Uitslag enquête 2013: slag Dossieropbouw en ontslag (pdf)
logo-pdf